حجتالاسلام حسین شریعتینژاد، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه یکی از دغدغههای اصلی ما برگزاری عزاداری و جشنهای متناسب، با جایگاه ولی خدا و حضرت رضا (ع) است، اظهار کرد: دوست داریم این دغدغه در جایجای این کشور برقرار باشد و بتوانیم با مدح خوب، درست و فاخر، مراسم عزاداری که در شأن اهلبیت (ع) است را برگزار کنیم.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه در عزاداریها شاهد آسیبهای بسیاری هستیم، افزود: مراسم عزاداری جلوهای از فرهنگ عاشورا است لذا باید مداحان و سخنرانان ما توجه بیشتری به ارائه مطالب خود در مراسمات عزاداری داشته باشند.
حجتالاسلام شریعتینژاد با تأکید بر اینکه بر اساس دیدگاه عالمان شیعه، عزاداری مصداق اظهار دوستی به اهل بیت (ع)، تعظیم شعائر الهی و نشانگر فریاد مظلوم علیه ظالم است، تصریح کرد: امروزه در عزاداریها، برخی از اشعاری توسط مداحان در مراسم خوانده میشود، باعث تنزل شأن و مقام اهلبیت (ع) میشود.
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه یکی از آسیبهای عزاداریها مقایسه امام معصوم (ع) با یک انسان معمولی است، ابراز کرد: اینکه در روضهها و مرثیههای خود، جایگاه امام معصوم (ع) را همانند جایگاه یک انسان معمولی و کسی که دارای مقام الهی نیست، پایین بیاوریم، مهمترین آسیبی است که بر شیوه عزاداریهای امروزی ما وارد است، لذا باید تلاش کنیم که این آسیبها کاسته شود.
وی خرافهزدگی و غلوآمیز شدن عزاداریها را یکی دیگر از آسیبهای عزاداری دانست و عنوان کرد: خرافه و غلو در عزاداریها باعث خدشه به تصویر حقیقی معصومین (ع)، معرفی نادرست و تحریف شیعه نزد افکار عمومی و جهانیان میشود.
حجتالاسلام شریعتینژاد ادامه داد: عزاداریهای ما باید دور از خرافات باشد، اهل بیت (ع) نیازی به نسبت دادن مسائل غیر واقعی، برای حزینتر شدن روضه ندارند. عمق معارف دینی و الهی ما آنقدر بلند و پرمحتوا است که نیازی به افزودن مطالب جدید نیست لذا تمام آحاد جامعه باید دغدغه برگزاری مراسمی به دور از آسیب را داشته تا بتوانیم عزاداری فاخر برای اهلبیت (ع) داشته باشیم.
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در خصوص آسیب رساندن به جسم در عزاداریها، بیان کرد: آسیب رساندن به بدن در عزاداری طبق فتوای همه مراجع عظام تقلید، حرام است و کسی حق ندارد به جسم خود آسیب بزند، اما بعضی آداب و رسوم مرسوم همانند سینهزنی، نماد بارز عزاداری برای اهل بیت (ع) است.
وی با تأکید بر اینکه اعمالی مانند قمهزنی و دیگر اموری که به جسم انسان لطمه میزند، قطعاً حرام شرعی است، گفت: چنین حرکاتی از سوی بزرگان و عالمان دینی توصیه نشده بلکه سفارش مؤکد به حذف آنها نیز شده است.
حجتالاسلام شریعتینژاد در رابطه با غلبه بعد عاطفی بر بعد عقلانی در برخی عزاداریها، تصریح کرد: عزاداری مجموعهای از شور و شعور است لذا اگر این شور به شعور و عقلانیت منجر نشود، قطعاً آن عزاداری ناقص است و انسان را به هدف نمیرساند.
وی با تأکید بر اینکه در عزاداریها شور و شعور لازم و ملزوم یکدیگر هستند، ابراز کرد: گریه کردن در عزاداریها روی دیگر سکه شعور ما است. شور بدون هدف در عزاداری ارزش ذاتی ندارد، ولی شاید این شورها بهتدریج انسان را به یک معرفت حسینی برساند.
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه اهل بیت (ع) از همه هستی خود برای هدایت انسانها به سوی زندگی بدون گناه و مورد رضای خدا خرج کردهاند، ابراز کرد: هر قدمی که در مسیر سیدالشهدا (ع) برداشته شود، دارای ارزشی بسیار زیاد است، هر قطره اشکی که از چشم بریزد، هر دستی که بر سینه بزند و هر قدمی که در راه امام حسین (ع) برداشته شود، مطلوب است و انسان را به حقیقت الهی میرساند.
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه شور بدون تفکر درباره هدف قیام سیدالشهدا (ع) مطلوب نیست، افزود: شهادت امام حسین (ع) زمینه هدایت همه انسانها را فراهم میکند، اگر شهادت سیدالشهدا (ع) منجر به هدایت انسانها نشود، نمیتواند آنقدر پرحرارت و پرعظمت باشد. اینکه امام حسین (ع) با وجود آگاه بودن از اتفاقات کربلا، به همراه خانواده خود پا در آن سرزمین گذاشتند، فقط برای هدایت انسانها بوده است.
وی در ادامه بیان کرد: اینکه ما از این سیاهپوشی فقط حزن و اندوه را برداشت کنیم، درست نیست؛ بلکه این سیاهی یک نماد برای فراموش نشدن عظمت سیدالشهدا (ع) است. باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که در این حوزه، دچار افراط و تفریط نشویم چرا که ائمه معصومین (ع) فرمودند: «شیعیان ما کسانی هستند که در حزن ما محزون و در شادی ما شادند». همانقدر که باید عزاداریهایمان، بهموقع و بهاندازه باشد، باید شادیهایمان نیز همینگونه باشد لذا زیادهروی در هیچ امری مطلوب نیست.
حجتالاسلام شریعتینژاد عنوان کرد: دهههای محرم و صفر، دهههایی هستند که بهخاطر عظمت کار سیدالشهدا (ع)، در سنت و آیین شیعه ماندگار شدهاند. اهلبیت (ع) در این دو ماه عزادار بودند و ما نیز به تأسی از سنت آنها، در این دو ماه عزادار هستیم و این زیادهروی نیست.
نظر شما